|
Promovarea unui site web
Promovarea unui site se poate face in primul rind cu ajutorul
motoarelor de cautare. Alte optiuni pentru promovare sunt:
Motoarele de cautare
Motoarele de cautare (MC) sint
niste site-uri specializate in gasirea rapida a paginilor web care contin
cuvintele specificate de internautii care le folosesc serviciile. Ele au un
principiu de functionare foarte simplu care se bazeaza pe folosirea unui
program special numit "crawler robot" (robot tiritor) care viziteaza periodic
paginile web de pe intreg internetul. Robotul tiritor culege din fiecare
pagina web vizitata niste date pe care le stocheaza in baza de date a
motorului de cautare. Acest proces se numeste indexarea paginilor web si este
repetat de fiecare data cind o pagina este vizitata, pentru a pune in evidenta
eventualele modificari ale acesteia si a actualiza baza de date. Atunci cind
un internaut cauta paginile web care contin un anumit cuvint (sau o anumita
sintagma) motorul de cautare apeleaza la baza sa de date si alcatuieste o
lista ordonata cu paginile web respective. In aceasta lista fiecare pagina
este prezentata cu: titlul HTML (sub forma de hiperlegatura catre adresa
paginii), un extras din pagina care sa dovedeasca prezenta cuvintelor cautate
si adresa web a paginii.
Alcatuirea listei de pagini care
contin o anumita sintagma este un proces foarte complex pentru ca el implica
sortarea paginilor dupa relevanta lor. Relevanta unei pagini se defineste ca
fiind o masura a calitatii informatiilor din pagina respectiva cu referire la
un anumit cuvint sau la o anumita sintagma. Daca paginile nu ar fi
sortate dupa relevanta lor ar trebui sa le vizitam pe multe dintre ele ceea ce
ar fi foarte dificil, chiar daca motorul de cautare ne ajuta furnizindu-ne si
titlul paginilor alaturi de adresa lor.
Algoritmii folositi de un anumit
motor de cautare sint diferiti fata de cei ai altor motoare si sint secreti,
pentru ca ei ii determina succesul si in consecinta viabilitatea economica. Cu
cit lista de pagini web este mai bine sortata (in asa fel incit paginile cu
relevanta mare sint prezente in fruntea listei) cu atit un motor de cautare va
fi mai folosit de internauti si va putea sa vinda mai multa publicitate.
Algoritmii sint dezvoltati si imbunatatiti constant de catre echipe de
programatori cu ajutorul unor lingvisti si a unor matematicieni specializati
in statistica. Desi algoritmii sint secreti, specialistii in optimizarea
paginilor web au reusit totusi sa puna in evidenta anumite caracteristici ale
paginilor web care le fac sa aiba o relevanta mare in "ochii" motoarelor de
cautare si ca urmare sa fie plasate in fruntea listei generate de acestea.
Exista un numar mare de motoare de
cautare insa internautii folosesc in marea lor majoritate cel mult doua sau
trei. In fapt cel mai frecvent este folosit motorul de cautare numit Google,
pentru aproximativ 70 % din cautarile de pe internet. Aceasta abordare a
cautarii informatiilor pe internet nu este cea mai eficienta, insa foarte
multi internauti prefera sa foloseasca un singur motor de cautare din motive
de comoditate si pentru ca Google le ofera de obicei liste de pagini in care
primele locuri sint ocupate de pagini cu relevanta mare. Este recomandata
folosirea a cel putin doua motoare atunci cind cautam ceva pe internet.
Motoarele de
cautare se impart in trei categorii :
-
Motoarele care au
propria baza de date (de ex. Google si AllTheWeb - FAST)
-
Motoarele care folosesc
bazele de date ale unor alte motoare (de ex. MSN foloseste serviciile
LookSmart si Inktomi)
-
Motoarele care folosesc
atit propria baza de date cit si pe cele ale altor motoare (de ex. Yahoo
care foloseste baza de date proprie dar si pe cea a motorelor Google,
Inktomi (pe care l-a cumparat) si Overture (pe care l-a cumparat).
Exista si o categorie aparte de
site-uri care nu pot fi numite motoare de cautare in adevaratul sens al
cuvintului dar care isi pot dovedi si ele utilitatea. Acestea sint
asa-numitele motoare integratoare ("clustering engines" sau "metasearch
engines") si sint reprezentate intre altele de ProFusion, Vivisimo si Dogpile.
Daca introducem in caseta de text de pe aceste situri un cuvint sau o sintagma
va fi declansata cautarea cu ajutorul a cel putin 5 motoare
(de ex. Google, Overture, MSN, AllTheWeb, Altavista, etc.) iar lista obtinuta va fi sortata de
motorul integrator si apoi prezentata noua. Acest tip de motoare da rezultate
foarte bune si este recomandata folosirea lor.
Optimizarea unui site web pentru a fi
indexat adecvat de catre motoarele de cautare este un procedeu
foarte simplu, insa in acelasi timp destul de laborios in cazul in care avem
un sit cu multe pagini. Ea se refera la alegerea titlului paginilor, la
alegerea unor cuvinte-cheie legate de continutul fiecarei pagini in parte si
la aranjarea textului in pagina. In general se spune despre orice pagina web
ca are o anumita tema si contine anumite cuvinte-cheie. Tema paginii este
subiectul luat in discutie iar cuvintele-cheie sint cuvintele foarte
importante (pentru intelegerea temei dezbatute) care apar in text.
Motoarele de cautare sint
programate sa utilizeze in mod optim baza de date obtinuta de robotii tiriori
care indexeaza paginile de pe internet. Scopul lor este sa prezinte foarte
rapid internautilor liste cu pagini web in care primele locuri sa fie ocupate
de pagini cu un continut informativ, util. Deci algoritmul de sortare a
paginilor trebuie sa fie foarte bine conceput pentru ca el are rolul de a
sorta mii sau zeci de mii de pagini intr-un timp foarte scurt si cu un
rezultat care sa fie pe placul internautilor.
Un robot tiritor nu vede paginile
web asa cum le vad oamenii, el acorda o importanta covirsitoare textului unei
pagini, fara a fi impresionat deloc de aspectul ei grafic. Ca urmare bazele de
date ale motoarelor de cautare contin pagini indexate dupa continutul lor
scris si nu dupa cel grafic. Acest continut scris este cel care da 70% din
relevanta unei pagini web, restul de 30% fiind dat de optimizarea
("cosmetizarea") paginii web.
Este usor de intuit faptul ca
algoritmul favorizeaza paginile web care au un continut de text important,
pentru ca se considera ca aceste pagini contin multa informatie, iar
internautii cauta in mod special aceasta caracteristica a paginilor web. Nu se
stie precis cum este evaluat de catre algoritm continutul de text al unei
pagini dar este foarte posibil sa fie luat in calcul numarul de caractere
(litere) din pagina asa cum a fost calculat de robotul tiritor care a indexat
pagina. Asta nu inseamna ca pentru ca paginile noastre sa aiba succes sintem
obligati sa le umplem cu text pina la refuz, fara sa tinem cont si de alte
aspecte, cum este de exemplu calitatea expunerii informatiilor din textul
respectiv.
Atunci cind scriem textul dintr-o
pagina trebuie sa ne asiguram ca folosim si sinonime pentru cuvintele-cheie si
de asemenea ca folosim si variante mai putin folosite ale acestora. De exemplu
intr-o pagina web care trateaza un subiect despre site-urile web (gazduire de
ex.) trebuie folosit in principal cuvintul "site". In acest fel
daca un internaut va cauta paginile care contin sintagma "gazduire site web"
avem toate sansele ca si pagina noastra care trateaza acest subiect sa fie
luata in seama de motorul de cautare pentru includere pe lista rezulatelor
cautarii.
Marcajul "Title" este extrem de
important pentru ca prezinta motorului de cautare titlul paginii web. Marcajul
este vizibil pentru un vizitator uman in bara de titlu a exploratorului (bara
colorata de obicei in albastru). Este absolut necesar sa alegem un titlu HTML semnificativ
pentru pagina, care sa contina nu numai titlul propriu-zis ci si o insiruire a
sectiunilor paginii. Este recomandat ca titlul HTML sa contina intre 5 si
10 cuvinte. Toate motoarele de cautare
favorizeaza (pun in primele locuri ale listei generate de ele) paginile web
care contin in titlul HTML cuvintele cautate de un internaut.
La alcatuirea unui titlu HTML este
bine sa luam in calcul si cuvintele pe care le folosesc internautii pentru a
ajunge la paginile noastre web. Daca avem un contor furnizat de un site specializat in statisticile de accesare a siturilor web, putem sa aflam care
sint cuvintele folosite de internauti in motoarele de cautare pentru a ajunge
la paginile noastre. Pentru a afla care este pozitia paginilor noastre pe
listele generate de cele mai populare motoare de cautare trebuie sa mergem pe
site-urile acestora si sa cautam noi insine cuvintele folosite de internautii
care ajung pe situl nostru. In functie de rezultatul observat ne putem
modifica.
Daca nu compunem un titlu pentru
pagina web atunci editorul HTML va alege el un titlu, de obicei lipsit de
orice relevanta, ca de exemplu "New Page 1". In aceasta situatie ne diminuam
sansele ca pagina sa ocupe locuri fruntase pe listele generate de motoarele de
cautare.
Titlul propriu-zis al paginii web
nu trebuie confundat cu titlul HTML. El este vizibil din explorator si este
de obicei plasat in interiorul paginii, la partea ei de sus. Importanta lui
este data de faptul ca unele motoare de cautare nu indexeaza complet
continutul unei pagini web ci se rezuma doar la frazele care apar la partea de
sus a acesteia. Pentru a ne creste sansele ca pagina
sa aiba un loc bun pe lista este bine sa alcatuim un titlu al paginii pe care
sa-l scriem eventual cu litere majuscule de dimensiuni mai mari. De asemenea
este recomandat ca sub acest titlu sa adaugam o mica descriere a subiectului
paginii sau o enumerare a sectiunilor paginii. Exista si posibilitatea sa nu
folosim nici un titlu pentru pagina web, insa ne diminuam sansele ca pagina sa
ocupe locuri fruntase pe listele generate de motoarele de cautare.
Marcajul
"description" (Descrierea Subiectului Paginii Web) ne permite sa adaugam
o mica descriere a subiectului paginii web, care sa fie luata in seama de
motoarele de cautare atunci cind indexeaza pagina. Este
recomandat sa folosim pentru descriere intre 5 si 20 de cuvinte. Utilitatea
acestui marcaj a fost mult diminuata in ultima vreme prin faptul ca el nu mai
este luat in considerare de marile motoare de cautare (de ex. Google, MSN,
Yahoo). Totusi este indicat sa-l adaugam la paginile noastre.
Marcajul "Keywords"(Cuvinte cheie) ne permite sa adaugam
niste cuvinte pe care le socotim foarte importante continute in textul paginii
web, care sa fie luate in seama de motoarele de cautare atunci cind indexeaza
pagina. Este recomandat sa folosim intre 5
si 20 cuvinte-cheie pentru fiecare pagina.
Marcajul "Alt"(text
alternativ). Asa cum am spus anterior robotii
tiritori nu indexeaza imaginile de pe o pagina web pentru ca nu au
posibilitatea sa analizeze continutul grafic. Exista insa posibilitatea sa
semnalam internautilor care folosesc motoarele de cautare ca avem pe situl
nostru unele imagini care fac continutul sitului mai interesant.
Vom folosi marcajului ALT, care
descrie continutul unei imagini in cazul in care exploratorul unui internaut
este setat (pentru descarcarea mai rapida a paginilor) in asa fel incit sa nu
fie afisat decit textul unei pagini, nu si imaginile. Este indicat sa adaugam acest
marcaj la paginile noastre, desi utilitatea sa in cazul indexarii paginilor
web de catre motoarele de cautare este pusa la indoiala de unii specialisti.
Este insa foarte posibil ca acest marcaj sa fie luat in seama de multe din
motoarele de cautare pentru ca el este afisat in pagina, spre deosebire de
marcajele "keywords" si "description" care ramin permanent ascunse
vizitatorului uman. Trebuie mentionat ca marcajul ALT (daca a fost adaugat
corespunzator) apare nu numai atunci cind imaginile dintr-o pagina nu sint
randate in explorator ci si la ducerea cursorului mousu-lui peste imaginile
care sint afisate in pagina randata de IE.
In general se considera ca nu este
nevoie sa ne inregistram site-ul la motoarele de cautare pentru ca acestea il
vor indexa atunci cind robotul tiritor il va intilni in "plimbarile" sale
periodice pe internet. Multi webmasteri prefera insa sa fie siguri ca situl va
fi indexat cit mai repede si atunci apeleaza la serviciul de propunere de
situri prezent la toate motoarele de cautare. Acest serviciu este fie gratuit
(de ex.
Google,
Yahoo,
AlltheWeb,
Altavista,
Gigablast)
fie cu plata (Looksmart,
Lycos).
Daca situl nostru apare in listele generate de un robot de cautare nu mai
trebuie sa il inregistram, este evident ca paginile sale au fost deja
indexate.
Fiecare motor de cautare are o
pagina speciala numita "Add URL" (adauga adresa unui sit) sau cu un titlu
asemanator ("Submit a Site"). In pagina respectiva scriem intr-o caseta de
text adresa sitului si in alta
caseta un mic comentariu (descrierea sitului sau niste cuvinte-cheie) si
apasam butonul "Add URL". Nu este nevoie sa inregistram decit adresa paginii
gazda a sitului. Robotul motorului de cautare va indexa toate paginile sitului
pornind de la aceasta.
Schimb de banere
Retelele
pentru schimb de bannere pot aduce trafic suplimentar pe site-urile webmasteri-lor
si pot creste popularitatea lor. Acest schimb se realizeaza intre proprietarii mai
multor site-uri pe baza de reciprocitate. Dimensiunile Bannerelor
intr-o retea pot sa fie:
-
468x60 (Full banner)
-
120x60 (Button 2)
-
120x600 (Skyscraper)
-
120x400 (Vertical Banner 2)
-
125x125 (Square Button)
Deosebm 2 tipuri de banere:
a) bannere ce sunt vazute imediat de vizitator cand intra in site sau in pagina
b) bannere care pentru a fi vazute necesita scroll
Acestea din urma au o rata mai mica de schimb datorita faptului ca sunt mai
putin vizibile
Schimb de linkuri
O legatura reciproca inseamna plasarea unei legaturi
catre un alt sit web intr-una din paginile dvs. In schimbul acesteia,
webmasterul site-ului respectiv va plasa o alta legatura catre situl dvs.
Daca un schimb de legaturi este bine realizat, atunci numarul de vizitatori
catre situl dvs va creste vizibil.
Inele web
Inelul web (webring)
reprezinta un concept interesant, similar cu schimbului de banere sau de
legaturi. Așa cum ii arata si denumirea, este de fapt o inlantuire de pagini
web dedicate aceluiasi subiect sau avind o tema similara.
Un inel web functioneaza in felul urmator:
un server web central mentine o lista de site-uri cu un anume subiect sau
domeniu de interes. Pe fiecare site din lista exista cite un buton "Urmatorul"
(Next) si un buton "Precedentul " (Previous) care indica partea sa din
inel. Mai exista deasemenea si cite un buton catre serverul web central. Mai
simplu spus, o persoana se leaga la a doua persoana intr-un inel. A doua
persoana se leaga la o a treia si asa mai departe pina cind se revine la prima
persoana. Aceasta legatura se face printr-un cod special pe care fiecare
membru este obligat sa-l puna in pagina lui. Pe aceasta cale, teoretic, ar
trebui ca fiecare webmaster din circuit sa constate o crestere a traficului.
Spre deosebire de schimbul de banere, in cazul inelelor web nu va apare pe
pagina nici un banner al vre-unui alt site, dar vor exista in schimb legaturi
atit catre pagina principala a inelului cit si catre alte pagini din acesta.
Deasemenea, este obligatoriu sa fie puse insemnele inelului web
caruia ii
apartine site-ul, la sfirsitul paginii.
Un mare avantaj este ca se poate de ales paginile care
vor face reclama site-ului. Este recomandabil ca acestea sa se potriveasca cit
mai exact cu specificul paginii webmasterului.
In schimb, exista si un dezavantaj al acestui sistem.
Vizitatorii site-ului au posibilitatea sa vada si alte site-uri din inelul
web, avind subiecte similare si care le pot capta atentia. Este posibil ca ei
sa nu mai doreasca sa se intoarca la paginile site-ului webmasterului, daca nu
le este oferit un continut de calitate.
De aceea trebuie să fie analizata cu atentie optiunea de a participa la un
inel web.
Există chiar si o organizatie dedicata acestor grupuri de
site-uri cu subiecte similare la adresa www.webring.org. Aici sunt grupate mai
mult de 15,000 de inele web diferite.
Promovare offline
Datorita cresterii numarului de afaceri care se stabilesc
pe Internet, este din ce in ce mai dificil ca prezenta unui webmaster sa se
distinga on-line. De aceea, el trebuie sa aleaga un nume si un logo clar,
concis si care sa transmita instantaneu cine e el si ce vrea sa faca. In acest
sens poate sa ajute stabilirea unei fraze sau a unui mesaj care sa-i
identifice afacerea on-line.
Promovarea offline se poate face cu cheltuieli minime,
inscriind adresa web a site-ului si adresa de e-mail pe urmatoarele materiale
pe care le poate folosi in mod curent sau in scop publicitar:
-
Corespondenta
-
Facturi
-
Fax-uri
-
Scrisori
-
Materialele promotionale
-
Brosuri
-
Pliante
-
Reclame tiparite
-
Carti de vizita
Desi este mult mai costisitor, se poate de promovat offline
afacerea si prin cumpararea de spatiu publicitar in ziarele si revistele
locale si nationale sau la radio si televiziune.
[top]
|