Machetarea unui site web
Pentru ca site-ul
dumneavoastra sa aiba un aspect placut, o buna organizare, instrumente de
navigare eficiente, trebuie sa cunoasteti si sa aplicati regulile fundamentale
de Web design. Cand sunteti in faza de concepere a designului, principalul
dumneavoastra obiectiv este sa creati un aspect atractiv si sa oferiti
vizitatorului site-ului un sentiment de satisfactie, pe masura ce acesta
parcurge paginile. Designul unui site trebuie sa asigure, printre altele, un
raport optim intre performantele browserului si estetica si functionalitatea
site-ului. In etapa de design sunt luate deciziile de ordin practic care vor
conduce la indeplinirea obiectivelor stabilite: cate imagini sau elemente
grafice veti include in pagina, cat de mult text vor contine paginile, ce
texte sau imagini vor fi folosite drept legaturi.
Pentru a lua deciziile corecte in
ceea ce priveste designul unui site trebuie sa aveti in vedere cateva
principii de baza:
Asocierea
semnificatiilor.
Folositi-va de puterea
hypertextului pentru a stabili legaturi intre informatiile inrudite ca
semnificatie.
Mentinerea competitivitatii.
Deoarece Web-ul este un
mediu foarte competitiv, asigurati-va ca designul site-ului se mentine la cel
mai scazut „cost” posibil, din punctul de vedere al vizitatorului. Acest cost
include timpul de incarcare al paginilor, aplicatiile suplimentare necesare
pentru vizualizarea optima a paginilor precum si efortul depus de vizitator
pentru a intelege informatiile prezentate.
Folosirea eficienta a resurselor.
Alegeti pentru site-ul
dumneavoastra acele elemente care vin in intampinarea necesitatilor
utilizatorului, si sunt cat mai eficiente posibil din punctul de vedere al
dimensiunii fisierelor, al timpului de acces si al intretinerii ulterioare.
Concentrarea pe necesitatile
utilizatorului.
Acesta este, poate, cel mai
important principiu de Web design si, paradoxal, cel mai adesea ignorat. Un
site Web eficient nu se construieste pentru a satisface gustul designer-ului
(sau al clientului pentru care lucreaza) si nici pentru a etala cunostintele
sale vaste asupra celor mai noi tehnici de programare Web, ci in primul rand
pentru a veni in intampinarea nevoii de informatie a vizitatorilor sai.
Focalizarea asupra utilizatorului este prioritatea principala a unui site de
calitate.
Intelegerea permeabilitatii.
Acest principiu se refera la
intelegerea si asumarea faptului ca vizitatorul poate accesa un site prin
oricare pagina a sa, de regula cu ajutorul link-urilor furnizate de motoarele
de cautare. Din acest motiv este de dorit ca informatiile din cadrul unei
pagini sa se auto-sustina fara a depinde esential de informatiile din restul
site-ului. Daca acest lucru nu este posibil, este obligatorie prezenta unor
instrumente de navigatie eficiente care sa permita vizitatorului orientarea cu
usurinta in interiorul site-ului.
Crearea unui aspect placut, coerent si fluent.
Paginile site-ului trebuie sa
ofere impresia unui tot bine organizat, elementele vizuale (icon-uri, elemente
de navigare) trebuie sa fie coerente pe tot parcursul site-ului, fiecare
pagina trebuie sa contina indicii clare asupra scopului, a identitatii sale si
a site-ului in ansamblu.
Sustinerea interactivitatii.
Chiar daca nu folositi
formulare care asigura un grad inalt de interactivitate cu vizitatorii
site-ului, este obligatorie prezenta unor informatii despre posibilitatile de
contact (adresa de mail a webmaster ului, cel putin) astfel incat utilizatorii
sa poata obtine informatii suplimentare sau sa poata comunica eventualele
probleme aparute la parcurgerea site-ului.
Atentie!
Site-urile anonime, oricat de
reusite, genereaza de regula retinere si chiar neincredere in privinta
continutului lor. Pe de alta parte, prezentarea de informatii mai detaliate
despre autor, webmaster si/sau proprietarul site-ului lasa o buna impresie
asupra vizitatorilor.
Sustinerea navigatiei.
Asigurarea unor instrumente de navigatie eficiente este una dintre conditiile
esentiale ale unui site de calitate. Folclorul Web afirma ca un site bun
presupune ca vizitatorul sa nu fie niciodata obligat sa apese butonul Back al
browserului.
|